CV

 

Frank Hameleers studeerde zang en koordirectie aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Max van Egmond en Jan Pasveer. Daarna volgde hij directielessen bij Jan Eelkema en een masterclass bij Uwe Gronostay.

Zanger
 Van 1980 tot 2009 was hij als tenor verbonden aan het Groot Omroepkoor te Hilversum, waar hij tussen 1989 en 1993 ook als repetitor en dirigent werkte. Hij was gastzanger bij het Amsterdam Baroque Choir, Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast trad hij op als solist en werkte in die hoedanigheid mee aan onder andere cd opnames Vespers van Rachmaninov en Voices of Light van Richard Einhorn.

Dirigent 
Frank Hameleers geeft koor- en stemvormingscursussen en is werkzaam als dirigent. Met Kamerkoor Vocoza Amsterdam won hij prijzen op nationale en internationale koorfestivals.

De Amsterdamse Cantorij dirigeerde hij in onder andere eerste uitvoeringen van Requiem Pro Elisabeth (Bernard Bartelink, 1999) en Carmina Elegia (Pablo Escande, 2001) en in 2005 voerde hij met een professioneel projectkoor als eerste Psalmenrequiem van Daan Manneke uit.

In juni 2013 maakte hij als dirigent zijn debuut bij het Nederlands Kamerkoor. In 2014 keerde hij bij hen terug voor een serie van vier concerten met Duitstalige romantische muziek en dirigeerde hij de jaarlijks te houden ‘Vrienden van het NKK-dag’. In 2015 verzorgde hij voor hen de instudering van diverse werken van Bach voor concerten met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Richard Egarr en Daniel Harding.

Bij de Nederlandse Reis Opera was hij verantwoordelijk voor het kooraandeel in Il Barbiere di Viviglia van Rossini.

Dit jaar is hij bij Nationale Opera & Ballet betrokken bij de voorbereidingen van de wereldpremière van Only the Sound Remains van de Finse componiste Kaija Saariaho.

Repertoire 
Concertrepertoire dat Frank Hameleers uitvoerde, omvat veel a capellamuziek uit diverse periodes. Zo dirigeerde hij middeleeuwse muziek van Lassus, Clemens, Schuyt en Des Préz; muziek uit de renaissance van Monteverdi, Gesualdo, Marenzio en Cavalli; Duitse romantiek van Brahms, Bruckner en Reger; en heel veel muziek uit de twintigste eeuw.

Ook dirigeerde hij veel werken met orkestbegeleiding. Bekende composities van Bach, Monteverdi, Purcell, Haydn, Mendelssohn, Rossini, Brahms, Fauré, Verdi, Orff, Britten en Poulenc, maar ook onbekendere stukken zoals Mis van Igor Strawinsky, Canticum Simeonis van Helmut Barbe, Praags Te Deum van Petr Eben, en Johannespassion van Arvo Pärt.